Sałatka nicejska

O to, jak powinna wyglądać sałatka nicejska można by się spierać godzinami. Podobno kulinarni puryści nie uznają w niej żadnych gotowanych warzyw. Po świecie krąży jednak tyle jej wersji, że ja dawno straciłam rozeznanie. Na prywatny użytek nazywam tak sałatkę z tuńczykiem, zieloną fasolką, gotowanym jajkiem, zieloną zieloną sałatą i sosem winegret. Pozostałe składniki zmieniają się w zależności od zawartości lodówki i mojego apetytu w danej chwili. Ostatnia powstała pod wpływem przepisu z Saveur, który zawierał także kilka nieortodoksyjnych dodatków - młode gotowane ziemniaki, buraczki, rzodkiewkę i bazylię. Młodych buraczków nawet nie mam co tutaj szukać, ale resztę składników ochoczo dorzuciłam na talerz.

I tak, gdybym chciała jeszcze coś w tej sałatce zmienić, wymieniłabym puszkowego tuńczyka na świeżego, lekko tylko przysmażonego, ale... W sklepie widzę ostatnio tylko tuńczyka na sashimi i nie pytajcie mnie nawet o jego cenę. A poza tym, zwykle za robienie obiadu - bo ta sałatka jest doskonała na letni obiad - zabieram się w ostatniej chwili, kiedy nie mam już czasu na zakupy. A tuńczyka w puszce zawsze mam w kuchni.



Sałatka nicejska
Salade Niçoise
inspirowana przepisem z Saveur #148
2 bardzo duże, obiadowe porcje


sos:

  • 1 mały ząbek czosnku, drobno posiekany
  • szczypta soli
  • 1/4 szklanki oliwy
  • 21/2 łyżki soku z cytryny
  • 2 łyżeczki musztardy Dijon
  • 1 łyżka szalotki, drobno posiekanej
  • 1-2 filety anchois, dobno posiekane
  • pieprz, do smaku

sałatka:

  • 100 g zielonej fasolki szparagowej
  • 130 g młodych ziemniaków
  • 2 jajka
  • 200 g zielonej sałaty (mieszanej)
  • 4 małe pomidory, przekrojone na pół
  • 1 mały ogórek (lub pół długiego), pokrojony w podłużne cząstki
  • opcjonalnie: 2 rzodkiewki, przekrojone na pół
  • 8-10 ciemnych oliwek
  • 200 g tuńczyka w oliwie, osączonego
  • opcjonalnie: kilka listków bazylii

Ugotuj fasolkę, ziemniaki i jajka - fasolkę krótko, żeby była chrupiąca, ziemniaki w skórkach, do miękkości, jajka na twardo.

Zrób sos. Posiekany czosnek rozetrzyj z odrobiną soli na pastę - najwygodniej zrobić to płaską stroną noża na desce do krojenia. Wymieszaj z oliwą, sokiem cytrynowym i musztardą na gładko, dodaj posiekaną szalotkę oraz posiekane anchois i dopraw pieprzem. Wymieszaj, odstaw na bok.

Na środku dwóch talerzy połóż sałatę i obłóż ją fasolką, przełamanymi na pół ziemniakami, połówkami jajek i pomidorów, cząstkami ogórka. Dodaj rzodkiewki, oliwki i tuńczyka. Polej sosem i posyp listkami bazylii, jeśli chcesz.

Podawaj natychmiast.

Brak komentarzy:

Copyright © 2014 z magazynu , Blogger